پس از اینکه فردی از دنیا می رود، اموال و دارایی هایی از او باقی می ماند که به وارثان تعلق می گیرد. این امر شاید در نگاه اول ساده به نظر برسد، اما پشت این کار، مراحلی وجود دارد که باید طبق قانون باید طی شود.

به این مراحل، که طی آن اموال و دارایی ها مشخص فرد فوت شده شناسایی و به انتقال داده می شود ، انحصار وراثت می گویند.

اگر وراث، به هر دلیلی، امکان یا تمایل حضور در این مراحل را نداشته باشند، بهترین راه حل این است که امور را به یک وکیل انحصار وراثت بسپارند.

وکیل پایه یک دادگستری به عنوان نماینده قانونی از وارثان، تمامی امور مربوط به اخذ گواهی انحصار وراثت را پیگیری و به انجام می رساند.

اگر به دنبال بهترین وکیل انحصار وراثت در تهران هستید که بتواند این مسیر پیچیده را برایتان هموار کند، تنها کافی است با ما تماس بگیرید.

وکیل انحصار وراثت کیست؟

در زندگی، موضوعات حقوقی بسیاری وجود دارند که برای رسیدگی به آن ها به کمک یک وکیل کیفری یا حقوقی نیاز است.

یکی از این موارد، انحصار وراثت است. انحصار وراثت، فرایندی است که برای اجرای آن، باید وقت و انرژی زیادی را صرف کرده و به ادارات و سازمان های مختلف مراجعه کرد. اما این فرآیند می تواند به طور کامل به یک وکیل ارث سپرده شود.

برخی از وکلا توانایی این را دارند که با دریافت وکالت از وراث، تمامی مراحل انحصار وراثت را به سرعت انجام داده و وضعیت اموال متوفی را به طور دقیق مشخص کنند.

برای واگذاری وکالت به وکیل انحصار وراثت ، اولین گام ثبت نام تمامی وراث در سامانه ثنا است. این ثبت نام به آن ها اجازه می دهد تا به صورت آنلاین از روند پرونده خود در ادارات و سازمان های مربوطه مطلع شوند.

وکیل انحصار وراثت

آیا انحصار وراثت اجباری است؟

وکیل انحصار وراثت تهران باید بگوییم که در شرایطی که شخص متوفی مالی برای تقسیم ندارد و یا هیچ یک از وراث نیاز به معرفی خود به عنوان وارث به ادارات دولتی یا غیر دولتی ندارند، در این صورت الزام و ضرورتی برای دریافت گواهی انحصار وراثت وجود ندارد.

اما در صورتی که فرد متوفی مالی از خود به جا گذاشته باشد، داشتن گواهی انحصار وراثت نامحدود ضروری است.

اگر هدف شما فقط ارائه گواهی به یک اداره یا ارگان خاص است و متوفی مالی نداشته، انحصار وراثت محدود کافی است. اما در صورتی که قصد فروش اموال متوفی، مانند ملک، سهام، وجه نقد در بانک یا خودرو را دارید، این گواهی انحصار وراثت نامحدود است که باید اخذ شود.

مرجع صالح صدور انحصار وراثت

شوراهای حل اختلاف اختیار دارند که نسبت به صدور گواهی اقدام کنند. این امر به نوعی تسهیل در روند رسیدگی به امور مربوط به انحصار وراثت است، زیرا امکان حل وفصل این مسائل در نهادهایی غیر از دادگاه های عمومی نیز فراهم شده است.

مطابق با ماده ۲۰ قانون آیین دادرسی ، دعاوی مرتبط با تقسیم ترکه متوفی، اعم از اینکه خواسته مربوط به دین باشد یا وصایای متوفی، تا زمانی که ترکه تقسیم نشده، باید در دادگاهی اقامه شوند که آخرین اقامتگاه متوفی آن محل بوده است.

اگر آخرین اقامتگاه متوفی مشخص نباشد، این دعاوی در دادگاهی مطرح خواهند شد که آخرین محل سکونت متوفی در ایران در حوزه آن قرار داشته است.

چارچوبی قانونی و دقیق برای رسیدگی به دعاوی مرتبط با تحریر ترکه متوفی ارائه می دهد و تعیین می کند که کدام مرجع صالح برای بررسی این دعاوی است، تا از تداخل صلاحیت ها جلوگیری شود و روند دادرسی با دقت و شفافیت بیشتری پیش برود.

مدارک انحصار وراثت در شورای حل اختلاف

برای ثبت دادخواست انحصار وراثت، ارائه مدارک زیر الزامی است:

  • شناسنامه متوفی : این مدرک نشان دهنده هویت فرد متوفی است و اولین گام در فرآیند انحصار وراثت به شمار می آید.
  • گواهی فوت متوفی: این گواهی از اداره ثبت احوال دریافت می شود و مرگ فرد را تأیید می کند.
  • عقدنامه در صورت ازدواج: اگر متوفی ازدواج کرده باشد، ارائه عقدنامه ضروری است. در صورتی که سند ازدواج وجود نداشته باشد، این مورد با استعلام قابل حل خواهد بود.
  • شناسنامه وراث: برای اثبات هویت وارثان، ارائه شناسنامه های آن ها الزامی است.
  • وصیت نامه رسمی در صورت وجود: اگر متوفی وصیت نامه ای رسمی به جا گذاشته، این سند باید ضمیمه شود.
  • مدرک اثبات ذی نفعی: اگر فردی به عنوان ذینفع درخواست انحصار وراثت را می دهد، باید مدرکی ارائه کند که نشان دهنده ذی نفع بودن او باشد.
  • استشهادیه سه شاهد: این استشهادیه باید توسط دفتر اسناد رسمی گواهی و امضا شود. در صورتی که تمایل داشته باشید، تهیه استشهادیه بدون حضور شما و وراث را نیز می توانیم انجام دهیم.

چگونه بهترین وکیل انحصار وراثت در تهران پیدا کنیم؟

شهر تهران با داشتن مجموعه ای از وکلای پایه یک دادگستری و متخصصان حقوقی، به عنوان یکی از بهترین شهرها برای پیدا کردن وکیل انحصار وراثت می باشد. وکلای باتجربه در این زمینه، می توانند شما را در تمامی مراحل انحصار وراثت همراهی کنند.

برای همکاری با یک وکیل انحصار وراثت در تهران ، اولین گام این است که به وکیل مورد نظر خود وکالت دهید. وکلای متخصص در این حوزه، قادرند گواهی انحصار وراثت محدود را در مدت ۲۰ روز کاری و گواهی انحصار وراثت نامحدود را در ۵۰ روز کاری به دست شما برساند. این در حالی است که اگر خودتان بدون آگاهی کافی از روند قانونی اقدام کنید، ممکن است بین ۳ تا ۹ ماه برای پیشبرد هر مرحله معطل شوید.

وکیل انحصاز وراثت

مالیات بر ارث چه زمانی باید پرداخت شود؟

در مورد مالیات انحصار وراثت،  وکیل مالیات بر ارث ، بسیاری از افراد با سوالات مختلفی مواجه می شوند. ابتدا باید توجه داشت که وراث یا یکی از آن ها موظف هستند اظهارنامه مالیاتی را به اداره مالیات و دارایی تقدیم کنند و لیستی از اموال متوفی را اعلام نمایند.

اگر فرد متوفی قبل از سال ۱۳۹۵ فوت کرده باشد، یکی از مدارک لازم برای درخواست انحصار وراثت، گواهی اظهارنامه مالیاتی است. اما این به معنای الزام به پرداخت مالیات نیست.

برای متوفیان قبل از سال ۹۵، کافی است اظهارنامه مالیات بر ارث را ارسال کنید تا بتوانند درخواست انحصار وراثت را ثبت کنید؛ نیازی به پرداخت فوری مالیات نخواهید داشت.

برای فوت شدگان بعد از سال ۱۳۹۵، دو نکته مهم وجود دارد:

اول اینکه جریمه دیرکرد برای تسلیم اظهارنامه وجود ندارد و دوم اینکه مدت زمان مشخصی برای پرداخت مالیات تعیین نشده است.

این بدان معناست که شما الزاماً نیاز به پرداخت فوری مالیات ندارید. اما مالیات بر ارث چه زمانی باید پرداخت شود؟ وقتی که تصمیم به فروش یا انتقال مال موروثی داشته باشید یا زمانی که بخواهید پول متوفی را از حساب بانکی او خارج کنید.

سخن پایانی

مشاوره حقوقی انحصار وراثت فرصتی مناسب برای کسب اطلاعات حقوقی است. یکی از مسائلی که در مشاوره حقوقی بسیار مطرح می شود، این است که برخی افراد تصور می کنند آنچه که پدر یا مادر در زمان حیات خود به یکی از فرزندان داده اند، به نوعی تعیین تکلیف برای ارث بعد از فوت محسوب می شود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
Picture of آوا دادیار
آوا دادیار

گروه وکلای آوا دادیار با تیمی مجرب از وکلا تمای تلاش خود را می کند که به تمامی سوال های شما پاسخ بدهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین نوشته ها

از وکلای مجرب سوال بپرسید

گروه وکلای آوا دادیار با داشتن وکلای متخصص در دعاوی ملکی و ورشکستگی ،  دعاوی کیفری، و دعاوی شرکت ها و اسناد تجاری و مطالبات و دعاوی خانواده و طلاق و متخصص در سایر موارد حقوقی، یک تیم کامل و با تجربه با بیش از ۱۰ سال سابقه در امر وکالت می باشد.