اگر درگیر پرونده های کیفری هستید و نمی دانید هزینه وکیل برای کیفری چقدر است، با ما همراه باشید.

هزینه وکیل در پرونده های کیفری به پیچیدگی پرونده بستگی دارد. جرایم کیفری از جمله حساس ترین و پیچیده ترین موضوعات حقوقی به شمار می آیند.

این پرونده ها نیازمند دقت و تخصص بیشتری هستند. از جمله مهم ترین پرونده های کیفری می توان به قتل، کلاهبرداری، خیانت در امانت، تهدید، سرقت، آدم ربایی و قاچاق مواد مخدر اشاره کرد. به طور کلی، هزینه وکیل در این گونه پرونده ها می تواند از ۱۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون تومان متغیر می باشد.

نحوه محاسبه هزینه وکیل کیفری

هزینه وکالت همان حق الوکاله وکیل پایه یک دادگستری است و معمولاً این هزینه به صورت توافقی بین وکیل و موکل تعیین می شود.

توافق طرفین اصلی ترین عامل در تعیین میزان حق الوکاله محسوب می شود. با این حال، ممکن است در برخی موارد طرفین درباره نحوه محاسبه حق الوکاله به اختلاف برسند.

نکته مهم این است که درج مبلغ حق الوکاله در قرارداد وکالت نامه الزامی است تا از بروز هرگونه سوءتفاهم در آینده جلوگیری شود.

در مورد وکلای تسخیری یا معاضدتی، حق الوکاله به طور معمول دو برابر حداقل تعرفه قانونی محاسبه می شود.

در حال حاضر امکان محاسبه آنلاین هزینه های وکالت توسط وکیل آنلاین نیز برای متقاضیان فراهم شده است تا افراد به راحتی بتوانند برآورد دقیقی از هزینه ها داشته باشند.

نحوه پرداخت هزینه وکیل کیفری

برای پرداخت هزینه وکالت، نیازی نیست که همه مبلغ حق الوکاله را در ابتدای کار بپردازید.

شما می توانید طبق توافقی که با وکیل کیفری خود دارید، بخشی از مبلغ را در زمان ثبت دادخواست و مابقی را پس از صدور رأی پرداخت کنید.

این امکان نیز وجود دارد که طرفین توافق کنند حق الوکاله تنها در صورتی به وکیل پرداخت شود که او موفق به کسب رأی به نفع موکل خود شده باشد.

نکته حائز اهمیت این است که علاوه بر حق الوکاله، موکل موظف به پرداخت هزینه های دادرسی نیز هست.

البته در برخی شرایط قانونی خاص، امکان مطالبه هزینه های دادرسی از طرف محکوم دعوا نیز وجود دارد.

این نکته ها به شما کمک می کنند تا با دقت و آگاهی بیشتری به فرآیند حقوقی و مالی پرونده تان وارد شوید و از شرایط مالی مطلع باشید.

هزینه وکیل برای کیفری

هزینه وکیل برای پرونده کیفری

گاهی ممکن است شما به عنوان شاکی در یک پرونده کیفری به دنبال اطلاعاتی در مورد هزینه وکیل برای پرونده کیفری باشید.

هزینه وکیل برای کیفری، مشابه با پرونده های کیفری دیگر، بر اساس تعرفه های مشخص و نوع شکایت تعیین می شود.

مبلغ حق الوکاله باید با توافق طرفین مشخص شده و به طور دقیق در قرارداد وکالت درج شود تا از بروز هرگونه اختلاف جلوگیری شود.

اگر به دنبال بهترین وکیل تهران هستید، لازم است بدانید که چنین وکیلی باید تسلط کامل بر قوانین کیفری و حقوقی داشته باشد.

وکیلی که با افزایش دانش خود در حوزه جرائم کیفری تخصص پیدا کرده و تجربه اش را از طریق گرفتن پرونده های پیچیده و مهم کیفری گسترش داده، می تواند به عنوان بهترین وکیل در این زمینه معرفی شود.

آیا از شخص محکوم شده هزینه را می شود گرفت؟

ماده ای وجود دارد که به شاکی این امکان را می دهد تا پس از صدور حکم نهایی دادگاه و در صورتی که حکم به نفع او صادر شده باشد، هزینه های مربوط به وکیل و دادرسی را از طرف مقابل مطالبه کند.

اگر دادگاه تشخیص دهد که ادعای شاکی صحیح بوده و رای به نفع او صادر شود، شاکی می تواند از دادگاه درخواست کند که طرف مقابل ملزم به پرداخت هزینه هایی شود که شاکی برای وکیل و دادرسی متحمل شده است.

این ماده از قانون نه تنها باعث می شود که شاکی از ضرر مالی جلوگیری کند، بلکه به نوعی به اجرای عدالت کمک می کند و افراد را از وارد کردن اتهامات بی پایه به دیگران بازمی دارد، چرا که در صورت محکوم شدن، مجبور به جبران هزینه های وکیل و دادرسی خواهند بود.

شاکی مسئولیت اثبات ادعای خود را بر عهده دارد. اگر نتواند مدارک کافی ارائه کند، ممکن است طرف مقابل پرونده با طرح دعوای اعاده حیثیت و شکایت به جرم تهمت و افترا (قذف) علیه شاکی اقدام کند.

هزینه وکیل کیفری ممکن است برای برخی افراد مانعی به نظر برسد و آنان را به این فکر بیندازد که به تنهایی اقدام کنند، اما این تصمیم ممکن است به ضررشان تمام شود.

عدم آشنایی با قوانین پیچیده کیفری و ناتوانی در ارائه دلایل مستند و حقوقی ممکن است باعث از دست رفتن فرصت ها و دفاع نامناسب از حقوقشان شود.

هزینه وکیل کیفری

سخن پایانی

جرائم کیفری بر اساس شدت جرم و مجازات های مربوطه، در سه دادگاه اصلی بررسی می شوند و به تبع آن، هزینه وکیل کیفری نیز متناسب با پیچیدگی و حساسیت پرونده در هر یک از این دادگاه ها متفاوت خواهد بود. این دادگاه ها و جرائم مربوط به آن ها به شرح زیر هستند:

۱. دادگاه کیفری یک

این دادگاه به بررسی جرائم سنگین و پیچیده ای می پردازد که مجازات های شدیدی را در پی دارند. از جمله:

  • جرائمی که مجازات آن ها قصاص نفس (اعدام) و قصاص عضو است.
  • جرائمی که منجر به حبس ابد می شوند.
  • جرائم تعزیری درجه یک تا سه، که شامل حبس های طولانی مدت (۱۵ تا ۲۵ سال) است.
  • جرائم سیاسی و مطبوعاتی.

از آنجا که این جرائم دارای مجازات های سنگینی هستند، هزینه وکیل در دادگاه کیفری یک بالاتر است. دلیل این موضوع، زمان و تلاش بیشتر وکیل در بررسی و تحقیقات گسترده ای است که برای اثبات یا دفاع در این پرونده ها لازم است.

۲. دادگاه کیفری دو

این دادگاه به جرائمی می پردازد که در صلاحیت دادگاه کیفری یک نیستند، بنابراین دامنه وسیع تری از جرائم را شامل می شود. از جمله:

  • جرائمی مانند زنا، سرقت حدی، قذف (تهمت)، کلاهبرداری، جعل، و خیانت در امانت.
  • جرائم غیرعمدی که به جان، اعضا یا منافع دیگران آسیب می رساند.
  • جرائم عمدی که امکان قصاص وجود ندارد، مانند از بین بردن حس چشایی یا بویایی.
  • جرائم تعزیری درجه چهار و پنج.

هزینه وکیل در دادگاه کیفری دو نسبت به دادگاه کیفری یک کمتر است، اما همچنان به دلیل پیچیدگی پرونده ها ممکن است هزینه های قابل توجهی را شامل شود.

بیشتر بخوانید : هزینه وکیل برای رابطه نامشروع

۳. دادگاه انقلاب

دادگاه انقلاب به جرائمی رسیدگی می کند که علیه امنیت ملی و تمامیت ارضی کشور هستند. این جرائم شامل:

جرائم علیه امنیت ملی.

  • محاربه و فساد فی الارض.
  • توهین به مقام معظم رهبری.
  • توطئه علیه جمهوری اسلامی.
  • جاسوسی.
  • جرائم مرتبط با قاچاق مواد مخدر.

پرونده هایی که در دادگاه انقلاب بررسی می شوند به دلیل ماهیت سیاسی، امنیتی و اجتماعی حساسیت بالایی دارند و هزینه های وکیل نیز بسته به نوع جرم و پیچیدگی پرونده متفاوت خواهد بود.

Rate this post
Picture of آوا دادیار
آوا دادیار

گروه وکلای آوا دادیار با تیمی مجرب از وکلا تمای تلاش خود را می کند که به تمامی سوال های شما پاسخ بدهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین نوشته ها

از وکلای مجرب سوال بپرسید

گروه وکلای آوا دادیار با داشتن وکلای متخصص در دعاوی ملکی و ورشکستگی ،  دعاوی کیفری، و دعاوی شرکت ها و اسناد تجاری و مطالبات و دعاوی خانواده و طلاق و متخصص در سایر موارد حقوقی، یک تیم کامل و با تجربه با بیش از ۱۰ سال سابقه در امر وکالت می باشد.