در مواردی که افراد بدون داشتن نفع شخصی اقدام به طرح شکایت درباره ی رابطه نامشروع بعد از طلاق می کنند، این امر از نظر قانونی ممکن است.

“البته یک محدودیت زمانی وجود دارد؛ نباید بیش از پنج سال از تاریخ وقوع جرم گذشته باشد. “

فرد شاکی باید با تنظیم شکواییه به دادسرای محل وقوع جرم مراجعه کند. برای این ادعا در دادگاه، ارائه مدارک مستدل مانند تصاویر، فیلم ها، پرینت پیام ها و تماس های تلفنی ضروری ( در صورت موجود بودن ) است.

به طور خلاصه، اگرچه این شکایت ممکن است توسط افرادی که مستقیم ذی نفع نیستند مطرح شود، اما باید در چارچوب دقیق قانونی با ارائه مدارک معتبر صورت گیرد.

شکایت رابطه نامشروع بعد از طلاق

ابتدا باید توجه داشت که حتی اگر همسر شما شکایتی تنظیم نکند، عمل ارتکابی همچنان جرم تلقی می شود و مقام قضایی می تواند تحقیقات مقدماتی را آغاز کند.

عدم شکایت یا حتی گذشت همسر، یا وضعیت طلاق پس از وقوع جرم، هیچ تأثیری بر اصل وقوع جرم ندارد و پیگیری قضایی متوقف نخواهد شد.

  • بیان فرض کنیم که زوجه رضایت نداده و درخواست توقف تعقیب هم نکرده باشد، اما شکایت خود را نیز پیگیری نکرده باشد، پس از طلاق به دلیل خسارت معنوی وارد شده در زمان وقوع جرم، همچنان ذی نفع محسوب می شود و می تواند شکایت خود را دنبال کند.
  • در صورتی که زن و مردی بدون رابطه زوجیت، مرتکب اعمالی غیر از زنا از قبیل بوسیدن یا هم آغوشی شوند، به شلاق تا ۹۹ ضربه محکوم خواهند شد. چنانچه این اعمال با زور و اکراه صورت گرفته باشد، تنها فرد اکراه کننده تحت تعزیر قرار خواهد گرفت.

شکایت رابطه نامشروع بعد از طلاق

اثبات رابطه نامشروع بعد از طلاق

اثبات رابطه نامشروع بعد از طلاق به دلیل پوشاندن گناه توسط افراد و معافیت قاضی از تحقیق مستقیم، نیازمند ارائه دلایل مشخص و معتبر است. روش های زیر می تواند به اثبات رابطه نامشروع کمک کند:

  • اقرار متهم: اولین و شاید مهم ترین راه برای اثبات جرم، اقرار شخص متهم است. چنانچه فرد مرتکب در دادگاه به جرم خود اعتراف کند، این اقرار به عنوان دلیل محکم برای اثبات رابطه نامشروع بعد از طلاق کافی است.
  • عکس و فیلم: از دیگر ادله، ارائه عکس یا فیلم است. در این موارد، قاضی با تکیه بر علم خود و مدارک موجود، درخواست شکایت را بررسی می کند. اگر شخص متهم ادعای جعلی بودن یا دستکاری در تصاویر و ویدیوها را مطرح کند، موضوع برای بررسی صحت و سقم آن به کارشناس ارجاع می شود.
  • تماس ها و پیام ها: بررسی تماس های تلفنی و پیام های ردوبدل شده میان افراد نیز می تواند به عنوان مدرک استفاده شود. در صورت نیاز، مراجع قضایی از اپراتور تلفن همراه می توانند اطلاعات تماس ها و پیام ها را دریافت کنند تا ارتباطات بررسی شوند. برای اطلاعات بیشتر مقاله رابطه نامشروع پیامکی را مطالعه کنید.
  • پیام های فضای مجازی: پیام های ردوبدل شده در فضای مجازی نیز در صورتی که محتوای آن ها صراحتاً نشان دهنده رابطه نامشروع باشد، به عنوان مدرک پذیرفته می شوند. قاضی در این موارد بر اساس شرع و عرف، به بررسی پیام ها پرداخته و چنانچه محتوای آن ها غیرقابل انکار باشد، می توانند مبنای تصمیم گیری قرار گیرند. در نهایت، علم و نظر قاضی در صدور حکم بسیار مؤثر خواهد بود.

بیشتر بخوانید : رابطه نامشروع در فضای مجازی

شکایت خیانت بعد از طلاق

بسیاری از زوجین پس از طلاق متوجه خیانت همسر خود در دوران زندگی مشترک می شوند و به دنبال طرح شکایت بابت این خیانت هستند.

باید بدانند که در چنین شرایطی، اگر خیانت اثبات شود، فرد خاطی مجازات خواهد شد. با توجه به اینکه رابطه نامشروع و حق طلاق در قوانین ایران به عنوان جرمی عمومی شناخته می شود، حتی اگر شاکی خصوصی نباشد یا شاکی از شکایت خود صرف نظر کند، دستگاه قضایی به موضوع رسیدگی خواهد کرد.

اما باید توجه داشت که در برخی موارد، ممکن است مرد برای فرار از تعهدات مالی خود مانند نفقه یا مهریه، اتهام خیانت را به همسرش وارد کند. در چنین حالتی، زن می تواند برای دفاع از خود و اعاده حیثیت، از مرد شکایت کند.

بیشتر بخوانید : مشاوره حقوقی رابطه نامشروع

در صورت اثبات نادرست بودن اتهام، مرد علاوه بر الزام به پرداخت مهریه ( با وکیل مهریه در این مورد مشورت کنید ) ممکن است به تحمل مجازات هایی مانند حبس و شلاق نیز محکوم شود.

در نتیجه، این گونه اتهامات و دعاوی باید با دقت و در چارچوب قانون پیگیری شوند، و هرگونه ادعای نادرست یا بی اساس می تواند عواقب سنگینی برای طرف مقابل به همراه داشته باشد.

شکایت خیانت بعد از طلاق

سخن پایانی

 در بسیاری از موارد، زوجین پس از طلاق متوجه خیانت همسر خود در دوران زندگی مشترک می شوند و این موضوع باعث می شود بخواهند شکایتی را به ثبت برسانند. اگر رابطه نامشروع اثبات شود، فرد خاطی طبق قانون مجازات خواهد شد. به دلیل عمومی بودن جرم رابطه نامشروع، حتی در صورت نبود شاکی خصوصی یا صرف نظر کردن شاکی از پیگیری شکایت، قوه قضاییه موظف به رسیدگی به پرونده است.

به نقل از وکیل رابطه نامشروع برخی مردان ممکن است برای فرار از پرداخت مهریه یا نفقه، اتهام خیانت را به همسرشان وارد کنند. در چنین شرایطی، زن می تواند با طرح شکایت اعاده حیثیت، حق خود را باز پس گیرد. در صورت اثبات نادرستی اتهام، مرد علاوه بر پرداخت مهریه، ممکن است به حبس و شلاق نیز محکوم شود.

به طور خلاصه، اتهام خیانت پس از طلاق موضوعی حساس است که باید با مدارک مستند پیگیری شود؛ چرا که اتهام های بی اساس می تواند تبعات جدی برای طرف مقابل به همراه داشته باشد.

Rate this post
Picture of آوا دادیار
آوا دادیار

گروه وکلای آوا دادیار با تیمی مجرب از وکلا تمای تلاش خود را می کند که به تمامی سوال های شما پاسخ بدهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین نوشته ها

از وکلای مجرب سوال بپرسید

گروه وکلای آوا دادیار با داشتن وکلای متخصص در دعاوی ملکی و ورشکستگی ،  دعاوی کیفری، و دعاوی شرکت ها و اسناد تجاری و مطالبات و دعاوی خانواده و طلاق و متخصص در سایر موارد حقوقی، یک تیم کامل و با تجربه با بیش از ۱۰ سال سابقه در امر وکالت می باشد.