در دادگاه رابطه نامشروع چه بگوییم

در پاییز سال ۱۳۸۹، یکی از همکاران دانشگاهی به دفترم آمد و ماجرایی ناراحت کننده را مطرح کرد. خواهرزاده اش به نام سمانه، به همراه پسری جوان در محل کار پسر دستگیر شده و پرونده آن ها به دلیل ارتباط نامشروع، به شعبه ۱۰۶ دادگاه جزایی خرمشهر ارجاع شده بود. جلسه رسیدگی نیز برای ششم آذرماه تعیین شده بود. پس از مطالعه پرونده و صحبت با سمانه، وکالت او را بر عهده گرفتم.

ماجرا از این قرار بود که سمانه و مهران، به مرور زمان با یکدیگر آشنا شده و علاقه مند می شوند. روز دستگیری، سمانه برای تبریک تولد مهران به شرکت محل کار او رفته بود. پس از دقایقی، مأمورین انتظامی بدون اجازه وارد شرکت شده و آن ها را دستگیر می کنند. سمانه، به دلیل اعتقادات خانوادگی و باورهای سنتی، حتی جرأت اطلاع دادن ماجرا به خانواده اش را نداشت و از یکی از دوستانش درخواست ضمانت می کند. مادر دوست او با سپردن سند منزل خود به عنوان وثیقه، سمانه را از بازداشت آزاد می کند.

در گزارش مأمورین انتظامی آمده بود که «در ساعت سیزده روز جاری (پنجم شهریور ماه)، در پی اعلام مرکز فوریت های پلیسی، مبنی بر حضور زن و مردی در ساعاتی غیرمتعارف در شهرک صنعتی و شرکت پترو پارس، به محل مراجعه کردیم. درب قفل بود و هر دو داخل اتاق حضور داشتند، مورد دیگری مشاهده نشد.»

سمانه نیز در برگ بازجویی عنوان کرده بود: «با متهم دیگر پرونده ارتباط تلفنی داشته و برای تبریک تولدش رفته بودم.» در روز جلسه، دفاعیه ای کامل تقدیم دادگاه کردم و شفاهأ نیز به دفاع از موکل پرداختم. با توجه به مدارک موجود و شرایط حاکم بر جلسه، امیدوار بودم که سمانه از این اتهام تبرئه شود. اما در کمال تعجب، یک هفته بعد، دادگاه به شرح زیر رأی صادر کرد:

رأی دادگاه:

در خصوص اتهام خانم سمانه و آقای مهران، مبنی بر رابطه نامشروع غیر از زنا از طریق خلوت با یکدیگر بدون داشتن علقه زوجیت، با توجه به اقرار صریح متهمین و گزارش مأمورین انتظامی مبنی بر دستگیری آنان در حالی که درب اتاق را قفل کرده و با هم خلوت کرده بودند، دادگاه با استناد به ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، هر یک را به تحمل ۹۹ ضربه شلاق محکوم می نماید. این رأی حضوری است و ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ، قابل تجدیدنظرخواهی است.

وقتی این رأی را دیدم، خشکم زد! باورم نمی شد سمانه، دختری با تحصیلات عالیه و بدون سوء پیشینه، به چنین مجازاتی محکوم شود. برای او که در جامعه ای سنتی زندگی می کرد، این حکم چیزی جز نابودی حیثیت و آینده اش نبود.

در دادگاه رابطه نامشروع چه بگوییم

نهایتاً، اعتراض خود را به دادگاه تجدیدنظر تقدیم کردم و دلایل متعددی را برای نقض رأی ارائه دادم. از جمله اینکه:

اقرار صریح: موکل در هیچ یک از مراحل بازجویی به انجام عمل مجرمانه ای اعتراف نکرده است. صرف داشتن ارتباط تلفنی و ملاقات برای تبریک تولد، نمی تواند به عنوان اقرار به جرم تلقی شود.

گزارش مأمورین: محل دستگیری، اتاقی در شرکت با حضور نگهبان و کارکنان بوده است. حتی مأمورین هم در گزارش خود ذکر کرده اند که «مورد دیگری مشاهده نشد.»

عدم خلوت شرعی: طبق فتوای امام خمینی و برخی از نظریات مشورتی حقوقی، خلوت زن و مرد، به تنهایی از مصادیق رابطه نامشروع نیست.

برداشت نادرست دادگاه: در دفاعیه ام، هرگز ادعای حصری بودن مصادیق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی را مطرح نکرده بودم.

خوشبختانه، قضات محترم شعبه تجدیدنظر با نگاهی واقع بینانه و با توجه به گزارش ها و نظریات ارائه شده، رأی بدوی را نقض کرده و حکم بر برائت سمانه و مهران صادر نمودند. هرچند که آسیب های روانی و اجتماعی ناشی از این اتهام، ممکن است سال ها در زندگی آن ها باقی بماند.

مشاوره حقوقی رابطه نامشروع

مشاوره حقوقی رابطه نامشروع می تواند جلوی بسیاری از مشکلات قانونی و آسیب های اجتماعی را بگیرد. اگر در این موقعیت قرار گرفتید، حتماً با یک وکیل متخصص مشورت کنید تا راهکارهای قانونی و اصولی برای دفاع از حق تان پیدا کنید.

رابطه نامشروع پیامکی

آیا فقط چند پیامک می تواند به عنوان رابطه نامشروع پیامکی تلقی شود؟ بله، در صورتی که محتوای پیام ها به نحوی باشد که نشان دهنده علاقه و ارتباط خاصی بین دو نفر باشد، می تواند مشکلات جدی ایجاد کند. پس حواستان به پیام هایتان باشد!

رابطه نامشروع در فضای مجازی

امروزه ارتباطات مجازی بسیار رایج شده است، اما آیا می دانید که رابطه نامشروع در فضای مجازی هم جرم است؟ هرگونه ارتباط احساسی یا غیراخلاقی که در فضای مجازی برقرار شود، می تواند تحت عنوان رابطه نامشروع پیگیری شود.

وکیل رابطه نامشروع

برای دفاع در پرونده های رابطه نامشروع، حتماً به یک وکیل رابطه نامشروع مجرب مراجعه کنید. وکیل متخصص با تسلط بر قوانین و تجربه کافی، بهترین دفاع را برای شما ارائه خواهد داد و می تواند جلوی مجازات های سنگین را بگیرد.

در دادگاه رابطه نامشروع چه بگوییم

اثبات رابطه نامشروع

اثبات رابطه نامشروع کاری پیچیده است و نیاز به شواهد محکمی دارد. معمولاً پیامک ها، مکالمات و شهادت افراد از جمله ادله ای هستند که در دادگاه به کار می روند. اگر در این موقعیت هستید، حتماً مشاوره حقوقی دریافت کنید.

هزینه وکیل برای رابطه نامشروع

تعرفه های هزینه وکیل برای رابطه نامشروع بسته به پیچیدگی پرونده و تجربه وکیل متفاوت است. مشورت با وکیل در این زمینه، هرچند هزینه بر باشد، می تواند جلوی خسارات بزرگ تر را بگیرد.

رابطه نامشروع بعد از طلاق

گاهی حتی بعد از طلاق، مشکلاتی مانند رابطه نامشروع بعد از طلاق نیز مطرح می شود. بهتر است از قبل از شروع هر رابطه ای، از وضعیت قانونی و حقوقی خود مطمئن شوید تا به مشکلات جدیدی برخورد نکنید.

تهمت رابطه نامشروع

اگر کسی شما را به رابطه نامشروع متهم کرد، بهتر است سریعاً به یک وکیل مراجعه کنید. اثبات تهمت رابطه نامشروع دروغین و دفاع از آبرو و حیثیت شما نیازمند ارائه شواهد و دلایل محکم است.

رابطه نامشروع با رضایت طرفین

حتی اگر هر دو طرف به رابطه نامشروع رضایت داشته باشند، باز هم این موضوع از نظر قانونی جرم محسوب می شود. در قانون مجازات اسلامی، داشتن رابطه نامشروع حتی با رضایت، قابل پیگرد است.

اثبات بی گناهی در رابطه نامشروع

برای اثبات بی گناهی در رابطه نامشروع، باید شواهد کافی و محکمه پسندی ارائه دهید. نداشتن ارتباط، یا دلایل معتبر برای حضور در مکان های خاص، می تواند از جمله دفاعیات موثر در این زمینه باشد.

حکم رابطه نامشروع با زن شوهردار

رابطه نامشروع با زن شوهردار در قانون مجازات اسلامی، مجازات سنگینی دارد. این جرم، علاوه بر جنبه های قانونی، از نظر اخلاقی و اجتماعی نیز بسیار ناپسند است و می تواند عواقب جدی به دنبال داشته باشد.

حکم رابطه نامشروع با مرد متاهل

همان طور که رابطه نامشروع با مرد متاهل از لحاظ شرعی و قانونی محکوم است، مجازات این جرم نیز بسته به شرایط پرونده می تواند متفاوت باشد. بهتر است پیش از هرگونه اقدام، به مشاوره حقوقی مراجعه کنید.

حکم رابطه نامشروع در زمان عده

رابطه نامشروع در زمان عده از جمله جرایم سنگینی است که می تواند مشکلات فراوانی ایجاد کند. در این شرایط، زن باید از هرگونه ارتباط با مردان دیگر خودداری کند، چرا که قانون مجازات های جدی برای این موارد در نظر گرفته است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
Picture of آوا دادیار
آوا دادیار

گروه وکلای آوا دادیار با تیمی مجرب از وکلا تمای تلاش خود را می کند که به تمامی سوال های شما پاسخ بدهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین نوشته ها

از وکلای مجرب سوال بپرسید

گروه وکلای آوا دادیار با داشتن وکلای متخصص در دعاوی ملکی و ورشکستگی ،  دعاوی کیفری، و دعاوی شرکت ها و اسناد تجاری و مطالبات و دعاوی خانواده و طلاق و متخصص در سایر موارد حقوقی، یک تیم کامل و با تجربه با بیش از ۱۰ سال سابقه در امر وکالت می باشد.