حکم زندان برای رابطه نامشروع

بر اساس قانون مجازات اسلامی، در صورتی که زن و مردی وارد رابطه نامشروع شوند، مجازات شلاق تا ۹۹ ضربه برای آن ها تعیین می شود.

اما اگر این سوال مطرح شود که “آیا رابطه نامشروع منجر به زندان می شود؟” پاسخ منفی است؛ مگر اینکه این رابطه در انظار عمومی و به شکل آشکار انجام شود. در چنین شرایطی، ممکن است مجازات حبس نیز در نظر گرفته شود.

آیا رابطه نامشروع زندان دارد

پیش از پاسخ به این پرسش که آیا رابطه نامشروع مجازات زندان یا حبس دارد، ابتدا باید مفهوم رابطه نامشروع را روشن کنیم. بسیاری از افراد، درک دقیقی از این جرم ندارند و حتی گاهی زنا را نیز به عنوان رابطه نامشروع تلقی می کنند. اما در واقع، بین این دو تفاوت های مهمی وجود دارد.

حکم زندان برای رابطه نامشروع

زنا به عملی گفته می شود که در آن، دخول آلت تناسلی مرد در قبُل یا دُبُر زن اتفاق می افتد. در حالی که رابطه نامشروع شامل اقداماتی است که کمتر از زنا هستند؛ مانند هم آغوشی، بوسیدن و حتی ارتباطات نامتعارف کلامی، پیامکی یا مجازی.

هر دوی این اعمال، یعنی زنا و رابطه نامشروع، در قانون مجازات اسلامی به عنوان جرم شناخته شده اند و برای هر کدام مجازات تعیین شده است. اما پرسش اینجاست که آیا برای رابطه نامشروع، حبس در نظر گرفته شده است؟ برای پاسخ به این پرسش، باید به مجازات قانونی این جرم نگاهی داشته باشیم.

بر اساس ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، “هر گاه زن و مردی که میان آن ها رابطه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا، مانند بوسیدن یا هم آغوشی شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم می شوند. اگر این عمل با زور و اجبار همراه باشد، تنها فرد اکراه کننده مجازات می شود.”

بنابراین، طبق قانون مجازات اسلامی، برای رابطه نامشروع میان زن و مرد مجازات حبس در نظر گرفته نشده است. پس، در پاسخ به این سوال که آیا رابطه نامشروع زندان دارد یا خیر، باید گفت که پاسخ منفی است.

حکم زندان برای رابطه نامشروع

سخن پایانی

رابطه نامشروع انواع گوناگونی دارد که قانون گذار با توجه به نوع آن، مجازات های متفاوتی را برای مرتکبین در نظر گرفته است. این مجازات ها شامل حد، تعزیر و مجازات های بازدارنده می شوند و نوع مجازات با تشخیص قاضی تعیین می گردد.

مجازات رابطه نامشروع به دو دسته اصلی تقسیم می شود:

روابط نامشروع که مستلزم حد هستند: این دسته شامل جرائمی مانند زنا، لواط، مساحقه، قذف و قوادی است. این جرائم شدیدتر بوده و مجازات آن ها به عنوان “حد” در قانون تعریف شده است.

روابط نامشروع که مستلزم تعزیر و مجازات های بازدارنده هستند: در این دسته، روابط نامشروع غیر زنا قرار می گیرد، مانند رابطه نامشروع در فضای مجازی از طریق پیام رسان هایی همچون واتساپ، تلگرام، اینستاگرام یا حتی روابط نامشروع تلفنی. این موارد اغلب به مجازات های سبک تر و تعزیری ختم می شوند که با صلاحدید قاضی تعیین می شوند.

بهتر است قبل از هر اقدامی یک مشاوره حقوقی رابطه نامشروع داشته باشد یا در صورتی که هزینه وکیل برای رابطه نامشروع را دارا می باشید حتما یک وکیل رابطه نامشروع برای انجام کارهای خود هماهنگ کنید.

Rate this post
Picture of آوا دادیار
آوا دادیار

گروه وکلای آوا دادیار با تیمی مجرب از وکلا تمای تلاش خود را می کند که به تمامی سوال های شما پاسخ بدهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین نوشته ها

از وکلای مجرب سوال بپرسید

گروه وکلای آوا دادیار با داشتن وکلای متخصص در دعاوی ملکی و ورشکستگی ،  دعاوی کیفری، و دعاوی شرکت ها و اسناد تجاری و مطالبات و دعاوی خانواده و طلاق و متخصص در سایر موارد حقوقی، یک تیم کامل و با تجربه با بیش از ۱۰ سال سابقه در امر وکالت می باشد.