حکم رابطه نامشروع با مرد متاهل

حکم رابطه نامشروع با مرد متاهل ، درگیر شدن در رابطه با یک فرد متأهل، بدون شک می تواند برای همه افراد دخیل پیامدهای سنگین و غیرقابل جبرانی به همراه داشته باشد.

قانون مجازات اسلامی با تکیه بر مبانی فقهی، مقررات بسیار سخت گیرانه ای را در این زمینه وضع کرده است.

 هرچند اثبات جرایمی چون زنا و روابط نامشروع با پیچیدگی های خاص خود مواجه است، اما در صورت اثبات، تبعات آن می تواند برای متهم جزای سنگینی داشته باشد.

داشتن رابطه با یک مرد متأهل یا بالعکس، رابطه نامشروع با زن شوهردار، نه تنها از نظر قانونی و شرعی بسیار نکوهیده است، بلکه عواقب حقوقی و کیفری جدی به دنبال دارد. آگاهی از این پیامدها می تواند مانع از ورود به چنین روابط مخربی شود.

مجازات رابطه با مرد متاهل اعدام است؟

مجازات رابطه نامشروع با مرد متأهل به عوامل و شرایط مختلفی بستگی دارد.

در قانون مجازات اسلامی، رابطه جنسی و رابطه نامشروع به طور جداگانه تعریف و برای هرکدام مجازات های خاصی تعیین شده است.

 در ماده ۲۲۱ قانون مجازات اسلامی، زنا به رابطه جنسی بین زن و مردی که هیچ گونه پیوند زوجیتی با یکدیگر ندارند، تعریف شده است.

در صورت اثبات چنین جرمی، مجازات مرد متأهل (محصن) اعدام خواهد بود.

چنانچه هر دو طرف، یعنی زن محصنه (زن شوهردار) و مرد محصن (مرد متأهل)، مرتکب زنا شوند، شدیدترین مجازات که همان اعدام است، برای آنان در نظر گرفته می شود. اما اگر زن متأهل نباشد (غیرمحصنه)، مجازات وی ۱۰۰ ضربه شلاق خواهد بود.

بیشتر بخوانید : حکم زندان برای رابطه نامشروع

رابطه نامشروع با مرد متاهل

لازم به ذکر است که این قوانین به دلیل حساسیت و اهمیت موضوع، با پیچیدگی های فراوانی در اثبات همراه هستند.

آگاهی دقیق از این قوانین و پیامدهای آن ها می تواند افراد را از ورود به چنین روابط پرخطری بازدارد. این مقررات با هدف حفظ بنیان خانواده و جلوگیری از تزلزل در جامعه، به طور جدی اعمال می شوند و نادیده گرفتن آنها، عواقب جبران ناپذیری به دنبال دارد.

در چه صورت مجازات جرم زنا اعدام است؟

بر اساس ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اعدام در چهار حالت زیر برای جرائم زنا در نظر گرفته شده است:

  • زنای به عنف (تجاوز به عنف): در این حالت، یکی از طرفین بدون رضایت و با زور، تهدید یا اجبار، مرتکب این عمل می شود. مجازات فرد متجاوز در چنین مواردی، اعدام است.
  • زنا با محارم نسبی: زنا با افرادی که از نظر نسبی (خونی) رابطه محارم دارند، مانند زنا با خواهر، مادر یا دختر. این نوع رابطه به شدت از نظر شرعی و قانونی محکوم است و مجازات آن اعدام است.
  • زنای مرد غیرمسلمان با زن مسلمان: در صورتی که مرد غیرمسلمان با زنی مسلمان زنا کند، مجازات وی اعدام خواهد بود. این حکم بر اساس مبانی فقهی و تفاوت های موجود در حقوق اسلامی و غیرمسلمانان صادر می شود.
  • زنا با زن پدر: اگر فردی با همسر پدر خود، که از نظر شرعی و عرفی به عنوان نامادری محسوب می شود، زنا کند، مجازات وی اعدام است.

بیشتر بخوانید : اثبات بی گناهی در رابطه نامشروع

منظور از احصان چیست؟

مجازات و حکم رابطه نامشروع با مرد متاهل در صورتی به اعدام منجر می شود که شرایط احصان در فرد مجرم وجود داشته باشد.

مرد باید همسر دائمی داشته باشد که عاقل و بالغ باشد و از لحاظ شرعی و عرفی بتواند در هر زمان از او بهره مند شود، به طوری که امکان جماع از جلو و عقب با همسر خود را داشته باشد و هر زمان که بخواهد بتواند به او دسترسی داشته باشد.

این شرایط در ماده ۲۲۶ قانون مجازات اسلامی برای مرد مشخص شده و موارد مشابهی نیز برای زن در نظر گرفته شده است.

هنگام صدور حکم، قاضی با دقت وضعیت مجرم را بررسی کرده و در صورت وجود شرایط لازم، حکم مقتضی را صادر می کند.

برای دفاع مناسب در چنین پرونده هایی، مشورت با یک وکیل کیفری یا یک وکیل رابطه نامشروع ضروری است.

یک وکیل پایه یک دادگستری آگاه می تواند با استفاده از دانش حقوقی خود، توضیحات دقیقی را در اختیار مقام قضایی قرار داده و با ارائه دلایل قانونی، برای کاهش مجازات و یا حتی تبرئه تلاش کند.

مجازات رابطه نامشروع با مرد متاهل

اگر مرد در دوران عقد باشد؟

داشتن همسر دائمی یکی از شرایط اصلی احصان برای مرد به شمار می رود، و زمانی که مرد دارای همسری بالغ باشد که برقراری رابطه جنسی با او امکان پذیر است، محصن شناخته می شود. این وضعیت می تواند در صورت ارتکاب جرم رابطه نامشروع، مجازات اعدام را برای وی به همراه داشته باشد.

اما در جامعه ما، عرفی به نام دوران عقد وجود دارد. در این دوره، اگرچه عقد ازدواج به صورت دائمی میان زوجین جاری می شود، اما زن همچنان در خانه پدری اقامت داشته و معمولاً رابطه جنسی کاملی بین آن ها برقرار نمی شود.

این وضعیت به معنای عدم تحقق کامل شرط احصان است، چرا که شرط اساسی احصان، دسترسی مرد به همسر برای برقراری رابطه جنسی در هر زمان است.

Rate this post
Picture of آوا دادیار
آوا دادیار

گروه وکلای آوا دادیار با تیمی مجرب از وکلا تمای تلاش خود را می کند که به تمامی سوال های شما پاسخ بدهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین نوشته ها

از وکلای مجرب سوال بپرسید

گروه وکلای آوا دادیار با داشتن وکلای متخصص در دعاوی ملکی و ورشکستگی ،  دعاوی کیفری، و دعاوی شرکت ها و اسناد تجاری و مطالبات و دعاوی خانواده و طلاق و متخصص در سایر موارد حقوقی، یک تیم کامل و با تجربه با بیش از ۱۰ سال سابقه در امر وکالت می باشد.