انحصار وراثت سیم کارت ، انتقال مالکیت سیم کارت همراه اول یا ایرانسل در حالت عادی فرآیندی ساده است، اما وقتی مالک سیم کارت فوت کرده باشد، موضوع پیچیده تر می شود.

برای انتقال مالکیت سیم کارت همراه اول یا ایرانسل، ابتدا باید گواهی انحصار وراثت را از مراجع قانونی دریافت کنید. پس از آن، با این گواهی می توانید به دفاتر خدمات پستی مراجعه کرده و مراحل تغییر مالکیت را به صورت رسمی پیگیری کنید.

انحصار وراثت سیم کارت همراه اول

سیم کارت ۹۱۲، همچون سایر اموال متوفی، پس از فوت او بین وراث تقسیم می شود.

شاید در مورد سیم کارت های اعتباری یا کم ارزش نیازی به طی مراحل انحصار وراثت نباشد، اما برای سیم کارت های دائمی، به ویژه اگر شماره آن رند باشد، وضعیت متفاوت است.

اغلب وراث بدون توجه به پرداخت قبوض و آبونمان سیم کارت، ناگهان متوجه می شوند که خط به دلیل عدم پرداخت بدهی، سلب امتیاز شده و از مالکیت متوفی خارج گردیده است.

اگر شما هم سیم کارتی به ارث برده اید، پیش از هر چیز بدهی های آن را تسویه کنید. در این مقاله، به روش های انتقال مالکیت سیم کارت فرد فوت شده و چگونگی پیگیری انحصار وراثت پرداخته ایم که از زبان وکیل انحصار وراثت بیان شده است.

انحصار وراثت سیم کارت ایرانسل

مدارک لازم برای انحصار وراثت سیم کارت

پیش از سال ۱۳۹۵، مالیات بر ارث به تمامی اموال متوفی تعلق می گرفت و وراث نمی توانستند فقط روی یک بخش خاص از دارایی ها مالیات بپردازند.

تمامی دارایی های متوفی از جمله اسناد مکتوب، بدهی ها، مطالبات، اسناد گواهی شده، حق مالکیت بر اموال و حقوق مالی و حتی وصیت نامه ها، مشمول مالیات می شدند.

وراث نیز ملزم بودند که به صورت حضوری به اداره امور مالیاتی مراجعه کرده و اظهارنامه مالیاتی را تکمیل کنند. این فرآیند باعث می شد که تمامی دارایی ها به طور کامل مورد بررسی مالیاتی قرار گیرد.

اما پس از اصلاحات در قوانین مالیاتی، روند پرداخت مالیات ساده تر شده و انعطاف بیشتری برای وراث در نحوه پرداخت و تعیین تکلیف اموال متوفی ایجاد شده است.

نحوه پرداخت مالیات بر ارث سیم کارت

برای پرداخت مالیات بر ارث سیم کارت، لازم است چند مرحله کلیدی را طی کنید:

  1. دریافت اظهارنامه مالیاتی: ابتدا باید به سایت درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به آدرس tax.gov.ir مراجعه کرده و اظهارنامه مالیاتی را دریافت کنید.
  2. ورود به سامانه مالیات بر ارث: سپس به سامانه مالیات بر ارث سیم کارت به نشانی tax.gov.ir وارد شوید. با استفاده از نام کاربری و رمز عبوری که در مرحله اول دریافت کرده اید، به سامانه وارد شده و کد رهگیری را دریافت کنید.
  3. ارائه مدارک: در این مرحله، باید مدارکی همچون اسناد بدهی ها و مطالبات متوفی، اسناد مالکیت متوفی نسبت به اموال و حقوق مالی، گواهی فوت و وصیت نامه (در صورت وجود) را ارائه دهید تا بتوانید فرآیند پرداخت مالیات را به درستی تکمیل کنید.

انحصار وراثت سیم کارت همراه اول

بیشتر بخوانید : تنظیم دادخواست انحصار وراثت

فروش سیم کارت ورثه ای

برای فروش سیم کارت ورثه ای، ابتدا باید مراحل تقسیم اموال و کارهای مالیات را تکمیل کنید. در این مسیر، مشاوره حقوقی انحصار وراثت می تواند راهنمایی های لازم را ارائه دهد و در صورت نیاز، کلیه امور را از ابتدا تا انتها برای شما انجام دهد.

پس از تکمیل این مراحل، یکی از وراث یا وکیل پایه یک دادگستری، به نمایندگی از سایر وراث و با در اختیار داشتن مدارکی نظیر وکالتنامه، گواهی انحصار وراثت و مدارک هویتی و شناسایی وراث به اداره مخابرات مراجعه می کند.

با ثبت درخواست انتقال مالکیت سیم کارت به نام یکی از وراث، شرایط فروش سیم کارت بعد از فوت فراهم می شود.

نکته مهم: پس از تعویض سیم کارت، تا مدت ۳۰ روز امکان انتقال مالکیت آن به نام شخص دیگری وجود ندارد. بنابراین، اگر قصد فروش دارید، این محدودیت زمانی را مد نظر قرار دهید تا مشکلی در فرآیند انتقال ایجاد نشود.

انتقال مالکیت سیم کارت همراه اول

لازم است به دفاتر پیشخوان خدمات دولت مراجعه کنید. در این فرآیند، مالک سیم کارت و خریدار باید حضور داشته باشند و اصل و کپی کارت ملی خود را ارائه کنند.

این انتقال به صورت حضوری انجام می شود و امکان تغییر مالکیت به صورت غیرحضوری وجود ندارد. همچنین اگر فرد مالک به سن قانونی نرسیده باشد، حضور پدر یا جد پدری ضروری است.

بیشتر بخوانید : هزینه وکیل انحصار وراثت

در مواردی که مالک سیم کارت فوت کرده باشد، برای انتقال مالکیت به وراث، گواهی انحصار وراثت با حضور تمامی وراث یا وکالت دادن همه وراث به یک نفر لازم است.

اگر وراث بخواهند سیم کارت یا خط تلفن ثابت متوفی را منتقل یا بفروشند، باید ابتدا گواهی انحصار وراثت را تهیه کنند و سپس با مدارک هویتی خود به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند. در برخی از دفاتر، ارائه گواهی پرداخت مالیات بر ارث نیز الزامی است.

Rate this post
Picture of آوا دادیار
آوا دادیار

گروه وکلای آوا دادیار با تیمی مجرب از وکلا تمای تلاش خود را می کند که به تمامی سوال های شما پاسخ بدهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین نوشته ها

از وکلای مجرب سوال بپرسید

گروه وکلای آوا دادیار با داشتن وکلای متخصص در دعاوی ملکی و ورشکستگی ،  دعاوی کیفری، و دعاوی شرکت ها و اسناد تجاری و مطالبات و دعاوی خانواده و طلاق و متخصص در سایر موارد حقوقی، یک تیم کامل و با تجربه با بیش از ۱۰ سال سابقه در امر وکالت می باشد.