وقتی یکی از اعضای خانواده تان فوت می کند ( سرپرست خانواده ) ، رسیدگی به انحصار وراثت سهام عدالت او می تواند چالش برانگیز به نظر برسد.

پس از اینکه وراث با وضعیت سهام عدالت فرد متوفی آشنا شدند و مراحل انحصار وراثت را به پایان رساندند، این امکان فراهم می شود که به دارایی های او، از جمله سهام عدالت، دسترسی پیدا کنند.

در این مطلب، به طور دقیق و شفاف، مراحل تشکیل پرونده انحصار وراثت سهام عدالت و اقدامات ضروری برای دریافت سهام عدالت متوفی را بررسی می کنیم.

توضیح کوتاه در مورد انحصار وراثت

انحصار وراثت سهام عدالت یکی از موضوعات مهم و پیچیده در تقسیم ارث به شمار می آید.

با توجه به آمارهای موجود، بیش از ۵۰ میلیون ایرانی شامل سهام عدالت هستند. از این رو، می توان نتیجه گرفت که در ماترک بسیاری از متوفیان نیز سهام عدالت وجود دارد.

این سهام قابل انتقال به وراث است، اما این انتقال نیازمند طی کردن دقیق انحصار وراثت است.

پس از انجام مراحل قانونی انحصار وراثت توسط ورثه، گواهی انحصار وراثت صادر می شود که به طور قانونی ورثه را تعیین می کند و به آنها اجازه می دهد که سهام عدالت فرد متوفی را دریافت کنند.

با این حال، این فرآیند ممکن است برای برخی پیچیده و زمان بر باشد، که یک وکیل انحصار وراثت می تواند کمک زیادی به این افراد بکند.

مدارک لازم برای انحصار وراثت سهام عدالت

برای انتقال سهام عدالت متوفی به وراث، تهیه و ارائه مدارک زیر ضروری است:

  1. تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی: این مدارک برای اثبات هویت متوفی الزامی است.
  2. اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمامی وراث تعیین شده در گواهی حصر وراثت: در صورتی که کارت ملی هنوز صادر نشده باشد، رسید متقاضی کارت ملی یا گواهی شماره ملی دارای مهر سازمان ثبت احوال نیز قابل قبول است.
  3. اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی حصر وراثت متوفی: این گواهی برای تعیین قانونی وراث صادر می شود. لازم به ذکر است که اگر مادر در میان وراث باشد، بر اساس بند ب ماده ۸۹۲ قانون مدنی، برای بررسی وضعیت حاجب، ارائه صفحات شناسنامه مربوط به تعداد فرزندان پدر و مادر متوفی الزامی است.
  4. اصل یا تصویر برابر با اصل وصیت نامه رسمی متوفی: اگر متوفی وصیت نامه رسمی داشته باشد و این موضوع در گواهی حصر وراثت قید شده باشد، ارائه آن نیز ضروری است.

انحصار وراثت سهام عدالت

انتقال سهام عدالت متوفی به وراث اینترنتی

انتقال سهام عدالت فرد متوفی به وراث به صورت اینترنتی امکان پذیر است. اما پیش از آن، وراث باید تمامی مراحل قانونی انحصار وراثت را به طور کامل انجام دهند.

پس از تکمیل این مراحل، وراث می توانند از طریق سامانه الکترونیکی سهام عدالت اقدام کنند. این سامانه نه تنها امکان انجام مراحل انتقال را به صورت آنلاین فراهم کرده، بلکه امکان بارگذاری مدارک نیز وجود دارد.

پس از اینکه درخواست ثبت و مدارک مورد نیاز به درستی ارسال شد، فرآیند انتقال سهام عدالت به وراث به صورت خودکار پیگیری می شود. مدارکی که باید در سامانه بارگذاری شوند عبارتند از:

  • گواهی نامه واریز مالیاتی
  • گواهی انحصار وراثت
  • گواهی فوت
  • اصل شناسنامه و کارت ملی متوفی و وراث

انتقال سهام عدالت متوفی به وراث

برای انتقال سهام عدالت متوفی به وراث، لازم است از طریق سامانه سمات سهام عدالت اقدام کنید.

توجه داشته باشید که فقط وراث قانونی می توانند به صورت غیرحضوری مدارک لازم را در این سامانه بارگذاری کنند.

برای دسترسی به سامانه سمات، به نشانی اینترنتی www.csdiran.ir مراجعه کنید، جایی که تمام خدمات مرتبط با انتقال سهام عدالت متوفی ارائه می شود.

پس از ثبت نام در سامانه، یکی از وراث باید برای تکمیل فرم های مربوط به انتقال سهام عدالت به دفاتر پیشخوان دولت که با شرکت سپرده گذاری مرکزی قرارداد دارند، مراجعه کند.

انحصار وراثت سهام عدالت

بیشتر بخوانید : انحصار وراثت سیم کارت

پس از تکمیل فرم ها و ارائه مدارک، شرکت سپرده گذاری مرکزی درخواست ها را بررسی می کند و نتیجه نهایی اعلام می شود. در صورتی که با درخواست موافقت شود، فرآیند انتقال سهام عدالت متوفی به وراث به جریان می افتد.

استعلام سهام متوفی با کد ملی ممکن است؟

بله، شما می توانید با استفاده از کد ملی از طریق درگاه یکپارچه ذینفعان سرمایه وضعیت سهام متوفی را استعلام کنید. این سامانه امکان بررسی سهام فرد فوت شده را فراهم می کند و به شما این امکان را می دهد تا مراحل ثبت و انتقال سهام را آغاز کنید. کافی است به این سامانه مراجعه کرده و با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، روند انتقال سهام را به صورت قانونی پیگیری کنید.

بیشتر بخوانید : استشهادیه انحصار وراثت

سود سهام عدالت متوفیان را میتوان دریافت کرد؟

بله، وراث می توانند پس از ثبت نام در درگاه یکپارچه ذینفعان سرمایه، سود سهام عدالت متوفی را دریافت کنند. پس از تکمیل مراحل انتقال سهام از طریق این سامانه، سودهای سال های گذشته نیز به وراث تعلق می گیرد و قابل دریافت خواهد بود.

Rate this post
Picture of آوا دادیار
آوا دادیار

گروه وکلای آوا دادیار با تیمی مجرب از وکلا تمای تلاش خود را می کند که به تمامی سوال های شما پاسخ بدهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین نوشته ها

از وکلای مجرب سوال بپرسید

گروه وکلای آوا دادیار با داشتن وکلای متخصص در دعاوی ملکی و ورشکستگی ،  دعاوی کیفری، و دعاوی شرکت ها و اسناد تجاری و مطالبات و دعاوی خانواده و طلاق و متخصص در سایر موارد حقوقی، یک تیم کامل و با تجربه با بیش از ۱۰ سال سابقه در امر وکالت می باشد.