نسبت دادن اتهام های ناموسی به دیگران نه تنها از نظر اخلاقی کار درستی نمی باشد، بلکه در قوانین مجازات اسلامی نیز جرم تلقی شده و با مجازات های سنگینی برای آن در نظر گرفته شده است.

اگر فردی به دیگری اتهام زنا بزند، این عمل تحت عنوان “قذف” شناخته شده و مجازات آن هشتاد ضربه شلاق است.

همچنین، در مواردی که فرد، دیگری را به رابطه نامشروع متهم کند، مجازات قانونی آن شامل یک ماه تا یک سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق می باشد.

در ادامه به انواع مجازات تهمت رابطه نامشروع می پردازیم و در صورتی که شاکی یا متهم هستید، میگوییم چگونه از کمک یک وکیل رابطه نامشروع برای حل و فصل موضوع خود استفاده کنید.

جرم تهمت به رابطه نامشروع

نسبت دادن دروغین و نادرست اعمال ناروا به دیگران، در حقوق کیفری تحت عنوان “جرم تهمت و افترا” شناخته می شود. این جرم یکی از جرایم علیه اشخاص است و می تواند به اعتبار و حیثیت افراد آسیب برساند. قانون، این جرم را به دو دسته تقسیم می کند:

۱. افترای عملی:

بر اساس ماده ۶۹۹ قانون مجازات اسلامی، اگر شخصی عمداً و آگاهانه، وسایل یا اشیایی را که یافتن آن ها نزد دیگری ممکن است باعث اتهام او شود، بدون اطلاع آن فرد، در محل سکونت، محل کسب، جیب یا وسایل او قرار دهد یا مخفی کند و این عمل منجر به تعقیب قانونی آن شخص شود، پس از صدور حکم برائت یا قرار منع تعقیب، شخص که افترا زده است به مجازات حبس از ۶ ماه تا ۳ سال یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

۲. افترای لفظی:

طبق ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی، اگر کسی از طریق نوشته های چاپی یا دست نویس، روزنامه ها، سخنرانی در مجامع یا به هر وسیله دیگری، به دیگری اتهام ارتکاب جرمی را نسبت دهد یا آن را منتشر کند، در حالی که قادر به اثبات صحت این اتهام نباشد، به جزای نقدی درجه شش محکوم می شود. حتی اگر این اتهام، در مواردی به اشاعه فحشا منجر شود، مجازات مذکور اعمال خواهد شد، حتی اگر شخص بتواند صحت ادعای خود را ثابت کند.

جرم تهمت به رابطه نامشروع

در حقوق کیفری ، رابطه نامشروع و زنا به عنوان جرایم مهم تلقی می شوند و برای هر کدام مجازات هایی در نظر گرفته شده است.

بر اساس قانون مجازات اسلامی، اگر زن و مردی که با یکدیگر رابطه زوجیت ندارند، به اعمالی نظیر بوسیدن یا هم آغوشی مبادرت ورزند، به عنوان «جرم رابطه نامشروع» شناخته شده و تا ۹۹ ضربه شلاق برای آن ها در نظر گرفته می شود. در صورتی که این اعمال با زور و اجبار صورت گیرد، تنها اکراه کننده مورد مجازات قرار می گیرد.

شرایط اثبات تهمت به رابطه نامشروع

مجازات کردن در مورد تهمت به رابطه نامشروع ، تنها در صورتی ممکن است که اتهام در دادگاه به اثبات برسد.

ابزارهای قانونی برای اثبات این جرایم شامل اقرار خود متهم، شهادت شهود و علم قاضی می باشد.

خطرات و مجازات تهمت ناموسی

نسبت دادن اتهاماتی همچون رابطه نامشروع و زنا به دیگران، بدون داشتن مدارک و مستندات کافی، نه تنها از نظر اخلاقی مذموم است، بلکه یک جرم کیفری نیز محسوب می شود.

 هر گونه اتهام ناموسی بی پایه و اساس، می تواند به آبرو و حیثیت افراد آسیب برساند و قانون گذار برای جلوگیری از چنین سوءاستفاده هایی، مجازات هایی را برای افترا و تهمت ناموسی تعیین کرده است.

بیشتر بخوانید : رابطه نامشروع در فضای مجازی

 افرادی که بدون داشتن مدارک کافی، به دیگری نسبت رابطه نامشروع یا زنا می دهند، مشمول مجازات حبس یا شلاق خواهند شد، حتی اگر بعدها مشخص شود که آن عمل واقعاً رخ داده است.

مجازات تهمت رابطه نامشروع چیست

قوانین مربوط به مجازات تهمت رابطه نامشروع ، به ویژه در مورد اتهام زنا ، بسیار جدی هستند و تکرار این جرایم می تواند مجازات های سنگینی به دنبال داشته باشد. در ادامه، به تفکیک مجازات ها در مورد تهمت به زنا و رابطه نامشروع توضیح داده می شود:

مجازات تهمت به زنا (قذف):

  • مرتبه اول تا سوم: اگر فردی برای بار اول، دوم یا سوم به کسی تهمت زنا بزند و نتواند این ادعا را اثبات کند، مشمول حد قذف شده و به ۸۰ ضربه شلاق محکوم می شود.
  • مرتبه چهارم: در صورتی که فرد برای بار چهارم همان تهمت را تکرار کند، مجازات او اعدام خواهد بود. این مجازات نشان دهنده شدت و حساسیت قانون نسبت به حفظ حرمت و حیثیت افراد در این زمینه است.

مجازات تهمت به رابطه نامشروع:

  • مرتبه اول تا سوم: اگر شخصی به دیگری تهمت رابطه نامشروع (غیر از زنا) بزند، برای هر بار از تکرار این جرم، به حبس از یک ماه تا یک سال و ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد. این مجازات ها بر اساس ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی در نظر گرفته شده اند.
  • مرتبه چهارم: در این مورد نیز مجازات، مشابه دفعات قبلی است؛ یعنی حبس از یک ماه تا یک سال و ۷۴ ضربه شلاق. برخلاف تهمت زنا که در مرتبه چهارم به اعدام منجر می شود، در مورد تهمت رابطه نامشروع مجازات همچنان به صورت تعزیری باقی می ماند.

نکات مهم:

  • تکرار جرم تهمت زنا با وجود عدم اثبات در دادگاه، می تواند عواقب بسیار سنگینی مانند اعدام به همراه داشته باشد. این شدت مجازات برای بازدارندگی و جلوگیری از نشر اکاذیب و هتک حرمت افراد وضع شده است.
  • در مقابل، تهمت رابطه نامشروع با وجود تکرار، نهایتاً به حبس و شلاق تعزیری ختم می شود و مجازات آن به اندازه تهمت زنا سخت گیرانه نیست.

تهمت رابطه نامشروع به زوجه

بیشتر بخوانید : رابطه نامشروع و حق طلاق

تهمت رابطه نامشروع به زوجه

در اختلافات و درگیری های خانوادگی، ممکن است رفتارها و اتهاماتی صورت گیرد که از نظر حقوقی جرم تلقی می شوند.

یکی از این جرایم، افترا و تهمت است که می تواند به شکل های مختلفی در روابط زناشویی بروز کند. این موضوع به ویژه زمانی حساس تر می شود که یکی از طرفین، بدون داشتن مدارک کافی، دیگری را به ارتکاب جرمی ناموسی متهم کند. در اینجا، این جرم به دو دسته تقسیم می شود:

۱. افترا (تهمت به رابطه نامشروع):

در این حالت، مرد به همسر خود اتهام می زند که با شخص دیگری رابطه نامشروع دارد. رابطه نامشروع، به معنای هرگونه ارتباط عاشقانه، اعم از بوسیدن، دست گرفتن، هم آغوشی یا حتی ارتباطات کلامی و رفتاری است که بین زن و مردی که با هم محرم نیستند، صورت می گیرد.

 اگر این اتهام اثبات شود، زن مجازات خواهد شد؛ اما اگر این ادعا ثابت نشود، مرد به جرم تهمت و افترا تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد. این مجازات می تواند شامل حبس یا شلاق باشد، چرا که افترا، عملی خلاف قانون و عدالت است و آبرو و حیثیت افراد را به خطر می اندازد.

۲. قذف (تهمت به زنا):

در حالت دوم، مرد به همسر خود اتهام زنا می زند. زنا به معنای وقوع رابطه جنسی کامل است، که در قانون مجازات اسلامی به صراحت تعریف شده است. اگر مردی بدون دلایل و مدارک کافی همسر خود را به زنا متهم کند و نتواند این ادعا را در دادگاه به اثبات برساند، مرتکب جرم قذف شده است. در صورتی که این اتهام اثبات شود، مجازات آن برای زن ۸۰ ضربه شلاق حدی است؛ اما اگر مرد نتواند این ادعا را ثابت کند، خود او به دلیل ارتکاب جرم قذف به ۸۰ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
Picture of آوا دادیار
آوا دادیار

گروه وکلای آوا دادیار با تیمی مجرب از وکلا تمای تلاش خود را می کند که به تمامی سوال های شما پاسخ بدهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین نوشته ها

از وکلای مجرب سوال بپرسید

گروه وکلای آوا دادیار با داشتن وکلای متخصص در دعاوی ملکی و ورشکستگی ،  دعاوی کیفری، و دعاوی شرکت ها و اسناد تجاری و مطالبات و دعاوی خانواده و طلاق و متخصص در سایر موارد حقوقی، یک تیم کامل و با تجربه با بیش از ۱۰ سال سابقه در امر وکالت می باشد.